Onze gemeente

De Hervormde Gemeente Waardenburg-Neerijnen is vanouds een echte dorpsgemeente. Dat betekent dat de gemeente een bepaalde breedte kent waarbinnen verschillende stromingen een plek hebben gekregen.

Hervormde Gemeente

Door de gemeente als Hervormde Gemeente te karakteriseren wordt de historische verbondenheid met de Reformatie tot uitdrukking gebracht. Waarbij mag worden aangetekend dat de kerk van de Reformatie haar wortels heeft in de Vroege Kerk. Opgenomen in de stroom van de Geest vanaf de Eerste Pinksterdag draagt de gemeente de naam van haar Heere Jezus Christus.

In het geheel van de Protestantse Kerk in Nederland is de gemeente te kenmerken als orthodox; behoudend, maar met een open oog voor ontwikkelingen in kerk en samenleving.

Wat betreft de sociale opbouw merken we op dat de Hervormde Gemeente Waardenburg-Neerijnen de laatste jaren steeds meer een regionale functie heeft gekregen. Mensen die elders kerkelijk geen thuis konden vinden zijn ingestroomd. Dit geeft de gemeente een eigen kleur en dynamiek.

Winterwerk gids
Beschrijving gemeente